Producenci



Jak ułożyć kostkę Rubika 3x3?
Historia tej układanki sięga 1974 roku, kiedy to Erno Rubik stworzył kostkę po to, aby pomóc swoim studentom lepiej zrozumieć przestrzeń. Dziś jest to niewątpliwie jedna z najpopularniejszych zabawek, której ułożenie jest celem wielu ludzi na całym świecie. 
W takim razie jak ułożyć tą kostkę, skoro tak dużej ilości osobom się to udało?
Przedstawiamy mały poradnik, jak ułożyć kostkę 3x3x3.
 
Aby metoda ułożenia kostki 3x3x3 była dla Ciebie bardziej zrozumiała, musisz poznać podstawowe pojęcia, notacje oraz ruchy kostką.
 
Pojęcia:
  • Narożnik - każdy z rogów kostki. Łącznie każda kostka rubika 3x3 posiada 8 narożników.
  • Krawędź - każdy środkowy sześcianik przy krawędzi kostki. Łącznie każda kostka posiada 12 krawędzi.
  • Centra - każdy środkowy, nieruchomy sześcianik. Łącznie każda kostka posiada 6 centrów.
  • Warstwy - górna, środkowa i dolna warstwa kostki.
Ruchy:
  • R - ruch prawą ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • R' - ruch prawą ścianką kostki o 90 stopni przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
  • R2 - dwukrotny ruch prawą ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • r - ruch prawą ścianką kostki oraz środkową do niej przylegającą zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • L - ruch lewą ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • L' - ruch lewą ścianką kostki o 90 stopni przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
  • L2 - dwukrotny ruch lewą ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • l - ruch lewą ścianką kostki oraz środkową do niej przylegającą zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • U - ruch górną ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • U' - ruch górną ścianką kostki o 90 stopni przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
  • U2 - dwukrotny ruch górną ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • u - ruch górną ścianką kostki oraz środkową do niej przylegającą zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • D - ruch dolną ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • D' - ruch dolną ścianką kostki o 90 stopni przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
  • D2 - dwukrotny ruch dolną ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • d - ruch dolną ścianką kostki oraz środkową do niej przylegającą zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • F - ruch przednią ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • F' - ruch przednią ścianką kostki o 90 stopni przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
  • F2 - dwukrotny ruch przednią ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • f - ruch przednią ścianką kostki oraz środkową do niej przylegającą zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • B - ruch tylną ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • B' - ruch tylną ścianką kostki o 90 stopni przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
  • B2 - dwukrotny ruch tylną ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • b - ruch tylną ścianką kostki oraz środkową do niej przylegającą zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Inne notacje:
  • M - oznaczenie ścianki środkowej (na grafice)
  • E - oznaczenie ścianki środkowej (na grafice), rzadko spotykane w algorytmach
  • S - oznaczenie ścianki środkowej (na grafice), rzadko spotykane w algorytmach
 
 
 

Układanie kostki rubika - algorytmy

KROK 1: Biały Krzyż
 
Pierwszy krok w ułożeniu kostki polega na tym, by doprowadzić do sytuacji, w której 4 krawędzie z kolorem białym 'przylegały' do białego centra i jednocześnie do 4 centrów sąsiednich.
Kolory muszą zgadzać się przy każdym centrze - ułożenie prawidłowe przedstawia grafika.
 
 
KROK 2: Wkładanie narożników
 
Trzymaj kostkę żółtym kolorem do góry. Znajdź na górnej ściance narożnik, którego jedna ze ścianek jest biała. 
Obracając górną ściankę przesuń odnaleziony narożnik nad miejsce, w którym powinien się znaleźć. Następnie, trzymając kostkę żółtym kolorem do góry, obróć ją tak, by miejsce dla narożnika było w prawym, dolnym rogu przedniej ścianki.
Wykonaj algorytm RUR'U' (tyle razy, ile jest to konieczne), aby narożnik znalazł się w odpowiednim miejscu odpowiednio ułożony.
 
RUR'U':
  • ruch prawą ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • ruch górną ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • ruch prawą ścianką kostki o 90 stopni przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
  • ruch górną ścianką kostki o 90 stopni przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
 
Powtórz algorytm dla każdego z narożników.
 
KROK 3: Wkładanie krawędzi
 
Znajdź na górnej ściance krawędź bez koloru żółtego. Obracając górną ściankę przesuń wcześniej odnalezioną krawędź nad center z pasującym kolorem.
Obróć kostkę tak (trzymając kostkę żółtym kolorem do góry), aby mieć tę krawędź przed sobą na ściance przedniej. Spójrz, czy krawędź chcesz wstawić w lewą, czy w prawą stronę.
 
Jeśli chcesz wstawić krawędź w lewo, użyj algorytmu:
U'L'ULUFU'F'
Jeśli chcesz wstawić krawędź w prawo, użyj algorytmu:
URU'R'U'F'UF
 
Powtórz wszystkie powyższe operacje tak, aby wszystkie krawędzie drugiej warstwy były na swoim miejscu.
 
KROK 4: Żółty Krzyż
 
W tym kroku bierzemy pod uwagę tylko krawędzie w kolorze żółtym.
Jeśli na swojej kostce widzimy już krzyż żółty, przechodzimy do kolejnego kroku.
Jeśli żadna krawędź nie jest ułożona, wykonujemy algorytm F(RUR'U')F'.
Jeśli ułożone są tylko 2 krawędzie prostopadłe do siebie, wykonujemy algorytm F(RUR'U')F' dwukrotnie.
Jeśli ułożone są tylko 2 krawędzie równoległe do siebie, wykonujemy algorytm F(RUR'U')F'.
Ułożenie prawidłowe przedstawia grafika.
 
 
KROK 5: Dopasowanie krzyża
 
Sprawdź, czy możliwe jest obrócenie żółtej ścianki tak, aby 2 krawędzie obok siebie były ułożone dobrze.
Jeśli NIE: ustaw kostkę tak, by dobra ścianka była po prawej stronie i wykonaj algorytm RUR'URUUR'U.
Jeśli TAK: ustaw 2 krawędzie obok siebie tak, by pasowały, a kostkę obróć tak, by ścianka prawa i tylna były zgodne. Wykonaj algorytm RUR'URUUR'U.
 
KROK 6: Dopasowanie narożników
 
Sprawdź, czy któryś narożnik jest na swoim miejscu.
Jeśli NIE: wykonaj algorytm LU'R'UL'U'RU.
Ustaw kostkę tak, by dobry narożnik był w prawym górnym rogu na żółtej ściance.
Wykonuj algorytm, dopóki wszystkie 4 narożniki nie będą dobrze.
 
KROK 7: Obracanie Narożników
 
Kostkę chwyć tak, aby żółta ścianka była do przodu.
Obróć kostkę tak, by narożnik do ułożenia był w prawym górnym rogu na przedniej (żółtej) ściance.
Wykonaj algorytm UR'U'R dopóki nie będzie on ułożony.
Ruchem F podstaw kolejny narożnik w prawy górny róg.
Zwróć uwagę, że po podstawieniu jednego narożnika kostka jest przez moment pomieszana.
Wykonaj algorytm UR'U'R dopóki nie będzie on ułożony.
 
Ułóż za pomocą tego samego algorytmu i ruchu 2 pozostałe narożniki.
 
Gratulację! Ułożyłeś kostkę!
 
 
 
 
 
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl